Pagina's

zaterdag 22 december 2007

Daar wordt aan de deur geklopt!

Daar wordt aan de deur geklopt!
Sinterklaas was toch net vertrokken?
Ah! ik zie het al, kerstmis staat voor de deur.

Hallo kerstmis, was het alweer zo ver? Is het alweer een jaar geleden?
Heb jij die kou meegebracht?
Wat zie je er goed uit, dat wit staat je mooi!
Kom snel naar binnen, daar is het warm!

Nadat kerstmis zijn winterkleed heeft opgehangen stapt hij mijn woonkamer binnen.
"Wat leuk, heb je die boom speciaal voor mij in je kamer gezet?" vraagt kerstmis.
Ik lach en zie kerstmis weerspiegelen in de grote rode kerstballen.
Als ik kerstmis vraag hoe lang hij dit jaar blijft is "Zoals elk jaar, hoogstens 2 dagen" het verwachtte antwoord.

Zoek een plekje naast de openhaard, dan zet ik je favoriete muziek op.
Al snel wordt de kamer gevuld met jingle bells en stille nacht.
Wil je warme chocolademelk een een stukje roomboterstaaf?
Wanneer kerstmis alle kaarsen uit de kast heeft gepakt steek ik ze aan en maken we het ons comfortabel.

Meteen heeft kerstmis grote verhalen over vrede, aardig zijn voor elkaar en liefde all over the place.
Kerstmis valt weer in herhaling, elk jaar hetzelfde verhaal.
Al gauw is mijn aandacht weg en kijk ik naar de echte betekenis achter kerstmis.
Want achter kerstmis hangt een schilderij met een stal en een kribbe.

Wanneer er een stilte valt wijs ik kerstmis op dit schilderij, maar hij lijkt niet geinteresseerd.
Een opmerking met 'verleden tijd' volgt en vervolgens begint kerstmis over zijn feest met lichtjes, versieringen en lekker eten.

Kerstmis begint een beetje egoistisch te worden vind ik.
Jammer, ik dacht dat kerstmis het echte idee achter zijn eigen feest nog wel wist.

Een donkere, stille nacht volgt met een hemel vol kerststerren...
Opeens word ik wakker met de rillingen, waar komt dat vandaan?
Ach, natuurlijk uit de logeerkamer. Waarom zijn de nachten toch altijd zo koud met kerstmis?!
Ik trek een kleed over mijn deken heen en probeer mezelf warm te houden.

Zucht.. een bezoekje van kerstmis is niet altijd even leuk.
De tijd dat we goed met elkaar konden praten is voorbij. Het heeft niet zoveel inhoud meer, kerstmis verblind door zijn eigen feest.

Goed, 2 daagjes moet ik het wel uit kunnen houden met de toeters en bellen van kerstmis.
Tenslotte hoort kerstmis een feest te zijn.
En waarom we feest vieren?
Zelfs kerstmis weet dat niet meer.
Hij heeft zijn eigen verhaal genaamd:
'Het einde van het oude jaar'
en ik heb de mijne genaamd
'Het begin van een nieuw leven'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten