Pagina's

dinsdag 5 mei 2009

Bevrijding

Gisteren (4 mei) werd de film van Anne Frank uitgezonden op sbs6. Ik had 'm al eens eerder gezien, maar elke keer weer zet het je aan het denken. :-|

Omdat ik zelf de oorlog niet heb meegemaakt is het voor mij moeilijk voor te stellen hoe het in die tijd was. Ik haal mijn kennis uit wat ik hoor en zie.

Vreselijk dat zoveel mensen werden afgemaakt om wie ze waren. Als een ziekelijke man aan de macht komt kunnen de gevolgen vreselijk uit de hand lopen. Je ziet dat 1 man een heel leger met zijn visie kan besmetten. Als gehersenspoelde schaapjes met hitler als 'herder' voerde ze vele en verschrikkelijke executies uit.

Nu laat de film Anne Frank de oorlog niet zien, maar toont wel de angsten die veel mensen in die tijd hadden. De 8 mensen in het achterhuis hadden zich niet aangegeven en daardoor waren ze strafbaar. Het was alles of niets, wanneer ze ontdekt zouden worden zou het einde verhaal zijn. 2 lange jaren hielden ze zich verborgen in een ruimte achter een kast.

Het idee alleen al dat je elke dag in angst leeft. In een ruimte met geen enkele privacy waar het 'buitenleven' een taboe moet zijn.

Afleiding was dus een levensbehoefte en Anne Frank deed dat door het lezen van boeken en schrijven van verhalen. En zo ook schrijven in haar dagboek. Wanneer de oorlog over zou zijn, zou ze schrijver worden...

Haar toekomstplannen kwamen tot een eind toen ze, na 2 jaar lang opgesloten, gevonden werd en omkwam in het concentratiekamp.

Het feit dat ze na haar dood een van de grootste schrijvers van Nederland en omstreken zou worden is op z'n minst wrang te noemen..

Vandaag vieren wij de dag van bevrijding.
We zijn blij voor de mensen die na 5 jaar angst eindelijk de straat weer op konden en hun toekomst weer konden opbouwen.

Maar mijn wens voor jou is dat je, ondanks de ellende van deze tijd, elke dag blij mag zijn dat je in een vrij land leeft met oneindig veel mogelijkheden. Dat je op kunt staan uit een warm bed, eten genoeg hebt en zonder angst naar school/werk kan gaan mensen mag ontmoeten en nieuwe ervaringen op mag doen, want dat bepaal je zelf niet, dat heb je gekregen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten